Turist în Moldova – degustare de vinuri la Château Purcari

Anul acesta de ziua soțului meu am decis să-i fac o surpriză și să facem o scurtă vizită la vecinii noștri moldoveni pentru o degustare de vinuri, mai ales că eram în Iași în perioada aia. De la Iași la Chișinău sunt cam două ore jumate de mers cu mașina, la care se adaugă și statul (îndelungat) la vamă.

Prin urmare, am rezervat o cazare pentru 3 nopți chiar în centrul orașului și o excursie cu degustare de vinuri la Chateau Purcari (la aproximativ două ore distanță de Chișinău). În Republica Moldova, cramele cu vinuri bune par să fie la tot pasul, așa că puteți alege din multitudinea de destinații viticole pe cea care vă tentează cel mai mult.

Am ajuns la Chișinău într-o vineri seara și, după ce ne-am cazat, am ieșit la cină la Fuior, unul dintre cele mai bine cotate restaurante din oraș (cred că e și cel mai scump, dacă nu mă înșel). Mi-a plăcut foarte mult la Fuior, am avut noroc să prindem masă fără rezervare și servirea a fost imprecabilă, mâncarea delicioasă, iar vinul recomandat de chelner (La Petite Sophie – Gitana Winery) excelent. Nota de plată a fost cam mare (509 RON) pentru un aperitiv, două feluri principale (din care unul mușchi de vită) și o sticlă de vin, deoarece vinul recomandat a fost un pic în afara confortului nostru bugetar, dar așa e când nu comanzi din meniu, ci întrebi chelnerul 😀

A doua zi am ieșit pe pietonala din apropiere (strada Eugen Doga), unde se amenaja un festival, și am luat micul dejun la una dintre cele mai cunoscute bistro-patiserii, Creme de la Creme. Aici am mâncat în două dimineți și notele de plată au diferit în funcție de cât ne-am răsfățat, de la 76 lei pentru două combinații de mic dejun (papanași+cafea, și ouă Benedict+cafea+suc de portocale) până la 121 lei pentru 1 croissant, o omletă cu diverse, un scrob cu somon afumat, 2 cappuccino și un suc de portocale.

Fiecare masă luată în Chișinău a fost o experiență gastronomică și nu doar „mâncare”. Eu sunt pasionată de partea culinară a unei călătorii și, cu siguranță, m-aș întoarce la Chișinău fix pentru asta. Iar prețurile le-am menționat doar ca să vă faceți o idee și un buget, dar să știți că puteți reduce drastic costurile dacă mâncați la multele patiserii din oraș care au o mulțime de plăcinte delicioase, dulci și sărate. Dacă am un regret, acela e că n-am putut să mănânc mai multe plăcinte, inclusiv de la o patiserie georgiană, precum și prăjituri 😀

După-amiază am plecat spre Chateau Purcari cu prietenii noștri din Republica Moldova, bloggerița de carte Corina Dabija și soțul ei. Pe drum am oprit la un drive-through cu plăcinte delicioase (parcă Lenuța se numea?) și la Biserica Adormirea Maicii Domnului din Căușeni, o Biserică săpată pe jumătate în pământ.

Când am ajuns la Purcari, ne-am relaxat un pic în restaurantul amenajat afară, la umbra copacilor, și am băut un Cuvee de Purcari alb brut, așa cât să ne energizăm pentru turul de degustare 😀

Turul în sine a fost nemaipomenit, am nimerit un ghid (Alexandru) plin de entuziasm, care povestea cu o pasiune care te cucerea. Dacă aveți posibilitatea, să cereți la unul dintre tururile lui atunci când faceți rezervare. Am vizitat un beci clasic de producere a vinurilor baricate, beciul istoric și zona de producție a spumantelor (tot procesul de producere a spumantelor e fascinant, chiar nu știam nimic despre asta).

La final, în sala de degustare, am încercat patru vinuri: Cuvee de Purcari alb brut, Alb de Purcari, Roșu de Purcari și Negru de Purcari. Ghidul ne-a arătat cum să evaluăm culoarea și gustul unui vin și cum să fim atenți la notele predominante din buchetul lui.

După ce ne-am amețit zdravăn la degustare (adică eu 😀 pentru că nici nu-mi trebuie mult), am luat o cină delicioasă în restaurantul de pe pajiște, pe care am „stropit-o” cu un vin alb Nocturne Viorica de Purcari. Mâncarea a fost extraordinară, o combinație de fine dining cu reinterpretare a bucatelor tradiționale, cu ingrediente gătite responsabil.

Nota de plată pentru un aperitiv (prima poză, un pateu deosebit de fin cu dulceață de ceapă roșie și sos de mere), patru feluri principale, o sticlă de Viorica, o apă și un suc a fost de 493 lei (ca să comparați cu nota de la Fuior 😀 )

M-aș întoarce oricând în Moldova pentru a merge și la alte crame (pe listă am Castel Mimi și Cricova) și pentru a testa și mai mult din gastronomia lor și unul dintre motive este și pentru că prețurile sunt accesibile pentru români și pentru jumătate din cât ai da la noi, primești acolo o experiență premium.

A treia zi am dedicat-o plimbărilor prin Chișinău: am luat-o agale prin parc spre Catedrală, Arcul de Triumf și statuia lui Ștefan cel Mare, apoi am luat micul dejun la Delice D’Ange (alt bistro-patiserie renumit) unde am mâncat cel mai bun croissant din afara Parisului, apoi am vizitat Muzeul de Istorie (o să revin cu articol separat) și am luat prânzul la Chernomorka (restaurant cu specific pescăresc).

Chernomorka e și ea o experiență pentru iubitorii de pește și fructe de mare, se intră pe lângă niște acvarii cu stridii proaspete (de crescătorie) și se merge pe podețuri de lemn înconjurate de pietriș (la etajul unei clădiri, ca să ne înțelegem 😀 ). Pereții sunt decorați cu stuf și cu accesorii cu tematică acvatică.

Eu am luat midii și soțul o ciorbă de pește (yushka a la Marea Neagră – cu bucăți de somon), ambele mult prea sărate pentru gustul nostru, iar la aperitiv un hummus cu creveți, care a fost bun + pâine neagră. Am băut un pahar de vin și un gin tonic și nota de plată a fost 129 de lei, deci deloc uriașă, având în vedere ce am mâncat.

După ce ne-am mai plimbat pe străzi și am ajuns și la o librărie Librarius, unde mi-am găsit cartea pe raft, ne-am retras pentru siestă și încărcat telefoanele, iar seara am ieșit la Plin cu Vin, un winebar foarte lăudat, unde am băut un vin de la Domeniile Vorniceni – Trei mândre, o combinație de Viorică, Floricică și Fetească Regală, un vin foarte plăcut și aromat (aprox 146 lei nota la Plin cu Vin pentru o sticlă cu vin și un mix de gustări cu mezeluri, branzeturi și măsline).

În a patra zi, dimineața, am vizitat parcul Valea Morilor, cu Scara cascadelor, apoi ne-am întors spre România, pentru că aveam un drum lung de făcut.

Trandafirul din pozele de mai jos se pare că ar fi o trimitere la Micul Prinț, personajul lui Saint-Exupery și se pare că ar exista și o statuie miniaturală a acestuia undeva în parc. Eu n-am știut povestea trandafirului la acel moment, că altfel aș fi căutat și statuia. Dacă o găsiți, m-aș bucura să-mi trimiteți o poză s-o văd și eu!

Nu știu de ce am așteptat atât ca să vizitez Moldova, mai ales că Iașiul e la o azvârlitură de băț de orașul de peste Prut, dar cu siguranță nu voi mai aștepta tot atât ca să revin!

Câteva detalii de ordin tehnic:

Să nu uitați de vinieta pentru drum. Noi am încercat să cumpărăm online, dar cardurile noastre n-au fost acceptate de sistemul lor de plăți, așa că am cumpărat-o din primul Petrom de după graniță (am trecut pe la Sculeni). La o benzinărie locală aveau doar un automat și primeau doar lei moldovenești și noi nu aveam. A fost aprox 4 EUR pentru o săptămână.

Închideți-vă telefoanele de cum intrați în Republica Moldova, mai ales dacă aveți abonament pe Vodafone. Tarifele sunt incredibil de mari, inclusiv pentru apeluri. Cumpărați-vă o cartelă pre-pay, mai degrabă, e mai sigur și nu riscați să vă treziți cu o factură uriașă.

Nu am schimbat bani la noi în țară, am preferat să scot acolo de pe card, ca să am pentru bacșiș sau cumpărături mărunte. Se poate plăti cu cardul peste tot aproape, doar într-un singur loc (un magazin de suveniruri) nu primeau card, în rest peste tot am putut plăti.

P.S. În timp ce scriam acest articol, blogul mi-a reamintit că ultima oară am fost la un eveniment de degustare de vinuri prin 2015, când am fost invitată la un party super cochet într-un double-decker britanic, unde s-au combinat vinurile de la Crama Oprișor cu înghețata MioBio. Super eveniment, mai vreau așa! 😀  În rest, am mai degustat vinuri doar în cadrul unor evenimente cu tematică, de exemplu, balul interbelic la care am fost recent și unde n-am apucat degustarea de vinuri, pentru că eram la ceaiuri :)))

2 Replies to “Turist în Moldova – degustare de vinuri la Château Purcari”

1. Pare ca a fost o experienta minunata!

1. Da, chiar a fost minunat si ne dorim sa revenim! Citind azi ce a scris o prietena despre vizita la cramele Cricova (care i s-a parut pe repede inainte si aglomerata), la Purcari a fost superb si tihnit, chiar foarte frumos!